fredag 25. februar 2011

Bokboggturné: Mirakel

Bilde fra Cappelen Dam sin hjemmeside
"Mirakel" er skrevet av Renate Nedregård, og en del av en bokbloggturné fra Cappelen Damm forlag. En bokbloggturné er at forlaget sender ut en bok til en del bloggere som skriver om bøker, og at man etter tur skriver hva man mener om boken. Du kan lese mer på bokbloggturne-bloggen. Denne turnéen begynte hos Skolebibliotekaren mandag 21. februar.

Igår var det Anettes bokboble som fortalte om boka, imorgen er det Predikeren. Men idag er det meg!

Historien er om Rakel, som synger i TenSing i Bergen. Historien fortelles samtidig om hennes nåtid - som Miracle, verdenskjent artist i 20-åra - og fortiden fra 15-års alderen når alt snudde seg. Det er ingenting som skiller kapitlene med nåtid og fortid fra hverandre, men allikevel fortelles det såpass bra at det ikke trengs.

Boka begynner hvert kapittel med bibelvers. Jeg lurte fælt på om dette skulle vise seg å være en sånn moralsk bok med at den "falne" kommer tilbake til røttene og blir en "god kristen" igjen. Det var ikke helt sånn, men jeg skjønner fremdeles ikke helt det dype fokuset på synd vs suksess. Det føles litt som at det mangler en avslutning der man kommer til et poeng, samtidig som at slutten er helt perfekt som den er (nei, jeg har ikke tenkt å røpe den! Les boka!).

Det er en god (og litt vond) bok å lese, med fler spørsmål enn svar, og funderinger rundt verdier og suksess, hvordan måle suksess, og om å bryte opp med noe man trodde på. Alt i alt virker boka mest funderende "har jeg gjort rett, eller mistet meg selv?". Og det er et lurt spørsmål å stille seg selv. Selv om det er hakket for mye bibelvers i boka for min smak.

Jeg er overbevist om at de fleste ungdomsledere i menigheter vil si at "dette er en ypperlig bok for å vise hvor galt det kan gå om du ikke følger den smale vei!", samtidig som andre vil si "her ser man hvor mye skade og tvil denne påtvungne kristendommen kan påføre et ungt sinn".

Les den, og gi meg gjerne kommentar på hva du synes, for jeg er ikke helt sikker selv!

PS: 
Jeg lodder ut denne boka - legg igjen en kommentar med "Jeg vil vinne!", og så trekker jeg ut en heldig vinner 1. mars.

4 kommentarer:

  1. Hei, jeg likte godt at du satte opp de to hovedreaksjonene:
    ..."dette er en ypperlig bok for å vise hvor galt det kan gå om du ikke følger den smale vei!", samtidig som andre vil si "her ser man hvor mye skade og tvil denne påtvungne kristendommen kan påføre et ungt sinn"....

    for jeg tror mange unge lesere vil tenke slik når de leser, også kanskje ergre seg over slutten, eller tenke at slutten mangler.
    Slik kan den kanskje bli en god debattbok blant unge?

    SvarSlett
  2. Litt forsinket (travel uke), men har benyttet http://www.random.org/ til å trekke en vinner (Synne =1, Julie =2) og vinneren ble...

    JULIE!
    GRATULERER!

    SvarSlett