søndag 11. april 2010

Isbjørnen kommer! (Og etter at den har kost litt vil den ha mat)

Det beste med boksalg er at man finner bøker man har tenkt "denne må jeg lese", og spontanshopper. Denne gangen var det etter-salget til Mammutsalget, i en liten butikk noen mil utenfor Oslo sentrum. Det hører til i historien at ene butikken der jeg var (før den med etter-mammut-salg) klarte en av betjeningen å presse ut av seg noe lignende følgende fantastiske sitat:

"Science Fiction og Fantasy? Nei, det er bare barne- og ungdomsbøker det.
Vi fører voksenbøker vi."


Ikke imponert.

Men iallefall - i denne butikken (nummer 3 jeg var innom), fant jeg denne boken og falt pladask. Jeg tror jeg leste en anmeldelse av den i 2007 eller 2008 og tenkte "Jeg MÅ lese denne boken!", men kom aldri lengre. I påsken fikk jeg altså sjansen til slutt. Og jeg angrer bittert på at jeg ikke har lest den før, og jeg angrer på at jeg ble ferdig, for den var så bra skrevet og morsom! Jeg vil lese videre, jeg vil lese den igjen! (Og jeg tror jeg nesten må lese den en gang til minst.)

Det første som slår en når en ser denne boka er forsiden. Den har akkuratt like lysende farger som det ser ut som, og erter med evakueringsskilt, om man klarer å se humoren i slikt. Jeg klarer. Så begynner boken å fortelle om den ukjente siden av klimaendringene - isbjørnmigrering. Det var nemlig trodd at isbjørnen hadde dødd ut, selv statsminister Siv Jensen (!!) var overbevist om dette, og alle ekspertene var enige. Desverre var ikke isbjørnen enig, og den fant ut at det var et nytt bytte den kunne mumse på istedetfor sel (som jo svømmer fryktelig fort). Det var noen saktegående tobente pattedyr som hadde bredt seg utover den nordlige halvkule som skadedyr, og de fant ut at de like gjerne kunne hjelpe litt til for å holde bestanden nede.

Det begynner å gå opp for folk at kanskje dette kan bli et problem når dyrene begynner å nærme seg Tromsø by. En gal, rik, hyper og friluftselskende hotelleier (aner man visse likhetstrekk med noen?) investerer i reservater for å holde isbjørnen vekk fra folk, og folk vekk fra isbjørnen. Men vil det virkelig holde en stadig økende bestand med dyr opptil 1 tonn tunge? Les boken og finn ut... og le deg helseløs mens du gjør det.

Jeg RÅDIGGER denne boken.

1 kommentar:

  1. Flott å høre at jeg ikke er den eneste som synes denne bkoen var bra! Den var jo både spennende OG morsom. GO Knut Nærum!

    SvarSlett