mandag 16. juli 2012

Det er farlig å ta på seg den røde uniformen før man drar på tur med jobben

Screenshot fra Kindle-versjonens forside
Ah, "Redshirts" av John Scalzi. Jeg leste om denne på Amazon sine sider før den kom ut (publisert til Kindle 5. juni 2012 - i år) og lo av beskrivelsen, og satt meg opp på å få beskjed når den kom ut:
Ensign Andrew Dahl has just been assigned to the Universal Union Capital Ship Intrepid, flagship of the Universal Union since the year 2456. It’s a prestige posting, and Andrew is thrilled all the more to be assigned to the ship’s Xenobiology laboratory.
Life couldn’t be better…until Andrew begins to pick up on the fact that (1) every Away Mission involves some kind of lethal confrontation with alien forces, (2) the ship’s captain, its chief science officer, and the handsome Lieutenant Kerensky always survive these confrontations, and (3) at least one low-ranked crew member is, sadly, always killed.
  Dette er en henvisning til den velkjente "redshirt that always dies" i Star Trek-serien (tv-serie). Vedkommende dør alltid.

Og jada - på side to (!!) kommer følgende:
“It’s just a cave. What could possibly be in there?” “Bears?” Davis had suggested. “Wolves? Any number of large predators who see a cave as shelter from the elements? Have you never been camping?” “There are no bears on this planet,” Chen had said, willfully missing Davis’ point.
Det skal nevnes at de ikke er i Star Fleet/Star Trek universet her, de bare... ligner veldig.
“They don’t exist,” Jenkins said, and pointed back at the ship. “And neither does this. This is the starship Enterprise. It’s fictional. It was on a science fictional drama series. And so are we.”
Det hjelper å ha sett noe sci-fi serier for å få den ekstra humringen over klisjeer. Og så legger de til tidsreiser, tidslinjeproblematikk, og møte mellom fiksjon og virkelighet. Det er lenge siden jeg har kost meg sånn med en bok! 


Jeg kan rett og slett ikke si mer om boka nå uten å ødelegge plottet, men jeg slenger med et stikk i siden til Wikipedia rett fra boken:
For all we know, this”—he scrolled up on the phone screen to find a label—“this Wikipedia information database here is compiled by complete idiots.”

1 kommentar:

  1. Haha.. måtte finne frem din omtale av boka som jeg nok har gått glipp av i sommerferieavviklingen. Det var virkelig ei genial sci-fi bok! Godt det ikke bare er jeg som liker disse småsære bøkene :-)

    SvarSlett