lørdag 8. september 2012

Let me tell you about the birds, mut mostly about the bees

Fra  http://interventionbymunro.com/
“It is that bad. It’s worse. It’s not chimp, Marc. I can tell you exactly what species we have been experimenting with, and believe me, we’re in the deepest shit imaginable.” (location 63)
Jeg liker en god "verden har gått til hundene"-bok. En litt go'-dystopi. Jeg begynte å lese denne (Intervention av W.R.R. Munro) og har slitt med å legge den fra meg. Det som er gøy med denne boken er at den er lag på lag med interessante ting. Den snakker om biene (som man lurer på nå om det er noe galt med), genmanipulering, teknologi, samfunnsfilosofiske spørsmål, moralen rundt militærmakt... Den dekker det meste. På en helt naturlig måte uten å trekke det kunstig inn.
"Worse, he knew he was being melodramatic. Unlike many in his generation, Ayden had always had a roof over his head. He’d never needed to worry about where the next meal was coming from and he’d received an excellent education, but inexcusably for someone who had so many advantages in life, he was indulging in self-pity." (location 967)
Ayden er en smart ung forsker som jobber med bier, de pollinerer ikke lenger som de skal, og store jordbruksarealer dør. (Gjør meg ganske glad det naturlige pollineringsinsektet i Norge er veps og humle forresten... de virker mer robuste...) Og... jeg har lyst å fortelle alt, men det ødelegger bare plottet. Biene skjuler et større problem. Det er folk som følger etter Ayden, familien og Tess ( forholdet mellom Ayden og Tess er som lett gjettet: "vi er bare venner altså"). Hvem er egentlig "god" og "ond" i en verden der intensjoner ikke er synlige, og vitenskapelig utvikling er så lett å misbruke?
"Half a century ago, Robert Solow won a Nobel Prize for proving that 90 percent of real economic growth comes from technological change, a fact that’s been used to help justify almost every R&D budget and tax concession since." (location 1214)
Jeg vil si MER. Jeg vil snakke om alle detaljene jeg KOSTE meg med. Men jeg kommer ikke til å gjøre det, fordi det vil ødelegge plottet og opplevelsen. Jeg gleder meg allerede til bok 2 (og det kommer flere!).

Legg igjen kommentar om du har lest den, så diskuterer jeg gjerne!

Edit: om du skulle lest noe mer om denne boken, hva ville du ønsket at jeg skrev mer om?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar