mandag 27. juli 2009

Litt om fagbøker og oppgaveskriving

Jeg har stort sett skrevet om skjønnlitterære ting her, ikke så mye om fagbøker. Men en bok vil jeg altså trekke frem. Dette er en bok som var til uvurderlig hjelp under bachelor-skrivingen min i våres og som jeg burde hatt allerede fra 1. klasse på høgskolestudiet mitt:

"How to write Dissertations & Project Reports" av Kathleen McMillan og Jonathan Weyers.



Jeg fant boken i skolebokhandelen, blant en haug andre. mens jeg var på utvekslingsopphold i Skottland og tenkte at "det er jo kjekt". "Dissertation" er uttrykket som benyttes for bachelor/honours-oppgave i UK/Skottland. Det er ikke like stor fokus på slike bøker i Norge enda, men kanskje det burde være det? Her er det nemlig kapitler om hvordan organisere seg, tidsbruk, hvordan benytte bibliotek, rådgivere lærere og bøker, hvordan sitere forskjellige ting og når man skal det, alt mulig man trenger når man skriver oppgaver. Det er også noe om hvordan skrive bra teknisk engelsk, der prinsippene også kan brukes på norsk tekst.

Eksempel: hvordan omskrive noe du har i 1. person til objektivt: "Jeg tok deretter beholderen med vann og helte over flaten" til "Vannet i beholderen ble helt over flaten". Dette er noe som er svært viktig, men vanskelig å finne eksempler på hvordan. Her er det gode forklaringer på hvordan man gjør det. Det høres simpelt ut, men når man sitter med en 10, 20 eller 70-siders blekke kan øynene gå litt i kryss.

Dette er boka som burde blitt delt ut første skoledag på tekniske studier på høyere nivå. Jeg skulle gjerne sett den i norsk utgave.

Jeg anbefaler denne til alle som synes oppgaveskriving kan være litt vanskelig eller rett og slett magevrengende hardt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar