torsdag 9. desember 2010

Lesebrett: aviser

Litt på siden av det jeg vanligvis skriver om (bøker), men allikevel i nærheten er aviser. Mer spesifikt: elektronisk versjon av aviser. Jeg har nemlig takket ja til et prøveabbonement på New York Times, elektronisk versjon via lesebrettet mitt (Amazon Kindle v3). Amazon tilbyr ikke mindre enn 135 forskjellige internasjonale aviser, hvor 81 er fra Nord-Amerika, og 34 er fra Europa. Men ingen fra Norge.

Jeg har lest the NYTimes nå siden 28. oktober, det vil si godt og vel 1,5måned. Selve avisen er jo tykk som rakkern, og på søndagsutgaven har jeg stort sett ikke lest den ut før tirsdag eller onsdag samme uken om det er mye interessant. Det som trolig holder på meg er delen "science tuesday", et temabilag med maaange artikler om utvikling innenfor vitenskap. Det er i-dybden-artikler som virkelig pirrer og som jeg synes er interessante.

Positivt:
+ passe liten, kan enkelt leses på trang buss/t-bane/trikk
+ aktuelt stoff
+ lett å bla frem og tilbake
+ sparer trær
+ enkel levering (jeg kobler meg til wifi)

Negativt:
- uhm... man kan ikke skumme gjennom?

Så, hva videre?
Jeg ønsker å få Aftenposten og Dagsavisen på mitt lesebrett! Jeg vil ha nasjonale nyheter like enkelt tilgjengelig som internasjonale nyheter. Vær så snill?

2 kommentarer:

  1. Jeg ser an markedet neste år før jeg eventuelt kjøper meg et lesebrett. Bokforlagene har gitt uttrykk for at de skal lansere en god del norske e-bøker neste år, så får vi se hva som kommer. Klarer jeg ikke å vente lenger kjøper jeg sikkert en Kindle (: Ønsker meg tilgang til både norske og engelske bøker på en enkel måte (og rimelig(ere)), slik som amazon har gjort det med Kindle f. eks.

    Avis på lesebrett ser jeg for meg kan være utrolig lettvint når man sitter å spiser frokost på morgenkvisten :)

    SvarSlett
  2. Anonym:
    Det er sikkert lurt å vente litt og se hva forlagsbransjen og avishusene lander på - og hva som blir "enklest" etter alt er avgjort.

    I mellomtiden får iallefall hverken du eller jeg lest noen norsk avis på lesebrett, så der har jeg ingen fordel ;)

    SvarSlett