mandag 15. juni 2009

Arthur og Minimoyene

Det skrives så lite om barnebøker. Jeg er så heldig at jeg har en mini og ofte får lese barnebøker. Jeg har lyst å si noen ord om en bok min mini kom hoppende med en dag. Han hadde fått den av noen og ville gjerne at vi skulle lese videre på den istedetfor det vanlige kveldseventyret.



Arthur og Minimoyene er mer kjent for kinofilmen enn boken, men boken kom først, på fransk, og er nydelig illustrert utenpå. Jeg kan ikke fransk og har kun lest oversettelsen på norsk, men språket er godt og spennende både for barn og voksne.

Arthur er en liten gutt som bor med bestemor på en gård. Mamman og pappan hans er langt vekk i byen og kan ikke passe på ham, men han trives på gården. Bestefar var en verdenskjent forsker på kulturer, men forsvant for mange år siden etter å ha snakket om en skatt. Så kommer en slem nabo og prøver å stjele til seg gården til bestemoren og Arthur har to dager på seg til å finne skatten og redde dem begge...

Boken er absolutt å anbefale til voksne og små, og kapittelene er kanskje litt lengre enn en vanlig god-natt historie, men fine til kvelds-lesning for det. Anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar