fredag 19. juni 2009

Norgeslån, eller fjernlån som det også kalles

Bibliotekene har begynt å markedsføre det som før kaltes fjernlån mer. Det heter nå "Norgeslån" og prinsippet er ganske enkelt. Om ikke det lokale biblioteket har boken man vil låne kan man se om noen andre i Norge har den, og så frakter de boken til ditt lokale bibliotek og man henter den som en vanlig reservering.

Et eksempel:
Etter å ha lest bokomtale av "Uglies" av Scott Westerfield fant jeg ut at dette var en bok jeg måtte lese. Problemet er at hverken Oslo eller Akershus-bibliotekene har denne boka. Drammen har den, men det er litt langt, og etter omtalen er den mye utlånt. Takket være litt tips fant jeg ut at Agder bibliotek hadde noen eksemplarer!

Fremgangsmåte:
1: logger meg inn på minside/mappa mi på mitt lokale bibliotek
2: velger norgeslån
3: søker på boken i forskjellige regioner, for min del var det da Agder-regionen
4: finne boken man ønsker, og velger "jeg vil låne denne via Norgeslån"
5: velge der man vil hente boka
6: vente på epost eller sms om at boka har kommet på lokale biblioteket (Oslo Deichmanske har iallefall mulighet med sms med referansenummer, veldig kjekt!)
7: LYKKE!

Nå skal jeg kose meg med "Uglies" og så kommer det nok en bokrapport på den etterhvert.