onsdag 15. september 2010

E-bøkene kommer!

Jeg har lest på dette innlegget fra Eirik Newth som diskuterer e-bøkene kontra forlag og bokhandlere i Norge. Etter å ha lest både innlegget og noen av kommentarene følte jeg at jeg måtte si noe på min lesekanin-blogg (lesehest er for pingler). Spesielt er kommentaren til Kristoffer Egil Bonarjee som slår meg:
"Det jeg tror den norske forlagsbransjen må ta innover seg, er at det ikke er selgers marked."
Her ligger mye av problemet med manglende utrulling av e-bøker og aviser på lesebrett idag. Da kindle kom i 2007 (tre år siden bare!) tenkte jeg at "NÅ har endringen kommet!"... men det gjorde den ikke. Og Kindle var ikke første på markedet, men de hadde etter min mening det første GODE produktet, og ikke minst - de hadde bøker å putte på den. Masse bøker.

De var raske i USA til å putte aviser på, og folk er mer enn villige til å betale for å få aviser de kan lese gratis på nett til sitt lesebrett. Allikevel har det ikke kommet til Norge. Og sist jeg sjekket viser alle tall at i Norge leser stadig fler på nett og færre abbonerer. Jeg har ikke lengre miljø-samvittighet til å få en tjukk bunke døde trær på døra mi hver morgen når jeg vet det finnes alternativer. Og allikevel er forlagsbransjen og avishusene tause.

Jeg vil ha e-bøker, og jeg vil ha dem nå. Jeg vil ha dem for enkelhetens skyld, og fordi jeg kan ha med 2-3, kanskje til og med 10 (!!) bøker på tur uten å ta opp all håndbagasjeplassen. Jeg vil ha lesebrett for å bruke på jobb, istedetfor å skrive ut 50-100s pdf-rapporter som jeg ikke liker å lese på dataskjerm.

Trykte bøker kommer til å forbli tror jeg, det er hyggelig å ha innimellom, ikke minst fordi du kan gi dem i gave. Du har ikke mulighet til å gi en e-bok i gave som du har lest ut selv nå på grunn av DRM. Jeg kan leve med det. Jeg skjønner det (så lenge jeg kan laste ned ny om jeg kommer til å slette den...).

Men her kommer jeg til poenget mitt:
Det er UAKTUELT å betale tilsvarende som en hardcover bok jeg har alle rettigheter til å gi videre for en e-bok. UAKTUELT.

Til forlagsbransjen:
Jeg kommer innen 6-12 måneder til å kjøpe meg et lesebrett. Foreløbig vakler jeg mellom Kobo (ikke tilgjengelig i Europa enda) eller Kindle med tilhørende tilgang til bøker fra 6-10$. Det er 40-70kr det. LANGT fra de 2-300kr dere ønsker å ta i Norge. Seriøst - hva tror dere jeg kommer til å velge om dere ikke kommer på banen snart med kostnad for meg som ikke er bortpriset ut av konkurranse?

13 kommentarer:

  1. Kjempefin posting. Har omtalt den i bloggen min og lagt inn peker. :-)

    SvarSlett
  2. Jeg ble inspirert at bloggen din Eirik. Det er et tema som bransjen tar for lett på (tror jeg).

    SvarSlett
  3. Flott post :)

    Jeg må innrømme at jeg har blitt veldig glad i Kindle'n min. Jeg leser(dessverre) veldig lite på norsk så den muligheten er ikke noe jeg savner på den enda i hvert fall.

    SvarSlett
  4. Ladybug: ah, kindle! Hvilken av dem? Jeg stusser på om jeg skal ha vanlig eller DX. Lurer på vanlig til bøker og DX til jobb. Hva er din erfaring?

    SvarSlett
  5. "Trykte bøker kommer til å forbli tror jeg"

    Jeg tror ikke det. De vil ikke forsvinne med en gang, men når vi ser hvor fort e-bøker har tatt over i Amazon så mener jeg det er åpenbart at den trykte boken vil forsvinne helt om en (ikke enda definert) stund. Papirboken blir rett og slett for dyr, og fordelene med den eksisterer ikke. Tvert om, det er de digitale bøkene som har alle fordelene. Det er der man nå har muligheter til å koble tekst med andre medier. Slå opp ord man ikke kjenner. For ikke å snakke om alle de mulighetene vi ikke har kommet på enda.

    Jeg tror ikke det kommer til å gå en hel generasjon engang før nye bøker kommer utelukkende digitalt.

    SvarSlett
  6. Anonym: bare tiden vil si hva som skjer... Men kanskje papirbøker blir en luksus-ting? Eller kanskje papirbøker helt og holdent forsvinner.

    SvarSlett
  7. Kindle 3 er fin. :-)
    Jeg har den vanlige utgaven, og den passer fint i handa. Jeg troor DX blir litt stor å skulle holde når man sitter henslengt for å lese, men samtidig må jeg innrømme at jeg ønsker meg bittelitt større skjerm.. Om du har flaks kommer de med en mellomting med innskyvbart tastatur eller'no innen du skal handle lesebrett :-) Jeg tittet litt på Kobo, og den så kjekk ut, men om jeg skjønte det rett kan man ikke hente ned bøker direkte til den og det er jo litt kjedelig..

    Jeg må innrømme at jeg har falt litt for Kindle, og noe av det jeg liker aller best er "Get a sample". Nå kan jeg laste ned hauger av første-kapitler og sjekke ut om jeg liker skrivestilen til en forfatter jeg ikke har lest før, uten å måtte kjøpe boka før jeg har fått sjekket det. Jeg har en mistanke om at Amazon kommer til å ha en fin liten pengestrøm gående fra meg etter som jeg finner stadig flere forfattere jeg liker, samtidig som jeg er fornøyd siden jeg både får bøkene umiddelbart og vil ende opp med færre feilkjøp siden jeg får "prøvesmake" litt først.

    SvarSlett
  8. Khi: Alltid spennende å høre om hva brukerne av produktet synes! Spørs om det ikke blir en sånn Kindle 3 på meg, og så kanskje en DX til jobb om jeg synes den lille blir for vanskelig for store rapporter.

    SvarSlett
  9. Barb: Jeg har vel Kindle 2. Fikk min i juli, bare dager etter at jeg bestilte annonserte de at Kindle 3 var på vei. Litt surt men men. Det eneste negative jeg har å si er vel at jeg ønsker meg "touch screen". Tar meg selv stadig i å ta på skjermen uten at det har noen effekt he he. Det er ikke noe stort problem da.

    Kan forresten anbefale siden NetGalley til de som har Kindle eller Nook. Der kan man laste ned kommende titler og setter man Kindle sin nedlastningsgrense til 0 dollar så sendes filene til Kindle free e-posten din og du laster filen gratis inn via datamaskinen din.

    SvarSlett
  10. I Usa har salget av e-bøker allerede gått forbi papirbøker. Jeg fikk forresten min Kindle 3 på tirsdag, etter å ha vurdert å kjøpe en i godt over ett år. Må si jeg liker den veldig godt. Fantastisk (og litt farlig) med 1-click handel av bøker. (Handlet flere bøker i går kveld enn jeg har gjort de siste 4 årene). Og er imponert over hvor treige og vanskelige den norske bokbransjen er med tanke på lansering av ebøker. Kan ikke skjønne annet enn at de vil at ebøker skal feile, hvis de ser for seg 200,- eller mer for en ebok. Hvis de begynner å koste 3-4 ganger så mye som en ny bok hos amazon, så er de optimister spør du meg.

    SvarSlett
  11. Ladybug:
    Skal huske NetGalley!

    Thomas:
    Jeg gleder meg også til å få min Kindle! Jeg håper at jeg ikke kommer til å angre på at jeg valgte med bare wifi. Du har kanskje noen erfaringer her alt?

    SvarSlett
  12. Vel, for min del holder det egentlig at jeg kan laste den opp med bøker når jeg har tilgang på wifi, som er ganske ofte. Men om du er mye "utenfor allfarvei" og har lyst til å kunne laste ned, så er jo 3G versjonen definitivt smartere.

    Ellers så er det vel ikke stort å si. Skjermen er, som du sikkert vet, veldig behagelig å lese på. Ikke så stor forskjell som de sier fra forrige Kindle, men den var jo allerede veldig bra, så du hører ikke meg klage. Eneste jeg kunne ønsket meg, er vel bedre PDF visning, med custom skalering.

    Ellers, så bør du forresten sjekke ut Calibre. Det kan konvertere mellom mange formater, veldig praktisk hvis du har Kindle e.l.

    SvarSlett
  13. Veldig bra post! Jeg er helt enig med deg. Fikk meg en Kindle i sommer og jeg kjøper bøker på Amazon som jeg aldri hadde sett eller hørt om før, fordi de er der, jeg vil lese dem nå og de er billige nok til at jeg kan prøve noen nye titler.

    Skjønner ikke at vi ikke får tilgang på norske e-bøker. Prøv da, og se hvordan markedet reagerer i stedet for å tviholde på en kalkyle som neppe tåler virkeligheten. Så kan man justere. Alt er i hvert fall bedre enn å vente til noen får nok og etablerer et e-bibliotek eller noe.

    SvarSlett