mandag 21. november 2011

Battle Royale... oops, jeg mener "The Hunger Games"

Screenshot av forsiden på
Kindle-utgaven
Jeg skrev om at jeg skulle lese "The Hunger Games"  6. september. Den gikk fort. Jeg leste den ut dagen etter.

Historien er ikke ny, den minner meg om bøker som "Matched" av Ally Condie, på grunn av at noen må sulte, det er fremtid og sentralt styrt. Visse elementer av dystopi. Den minner meg om "Uglies" av Scott Westerfeld av samme grunn.

Den minner meg mest av alt om filmen "Battle Royale" fra 2000, som kom ut vel 8 år før "The Hunger Games" (2008). For de som ikke har sett Battle Royale - Se den før dere ser filmatiseringen av The Hunger Games - jeg tipper dere vil få noen overraskelser.

Plot Battle Royale: 
Japansk ungdom har blitt uhåndterbare, derfor velges det ut en skoleklasse i året som kjemper til det er kun en overlevende. Vedkommende blir feiret som en helt.

Plot The Hunger Games:
USA har gått ad dundas, dyr har mutert og blitt genetisk endret. Etter en borgerkrig, der distrikt 13 (av 13) tapte opprøret mot sentralstyring og ble totalt ødelagt, skal hvert av de 12 distriktene gi to ungdommer mellom 12 og 18 til en kamp til døden. Hvert år. Det er en vinner igjen til slutt. Vedkommende blir feiret som en helt.

Det skal sies at det ligger mer dybde i boken enn bare dette, deriblandt søskenkjærlighet, vennskap og noe distriktspolitisk kritikk. Det er opprør mot "makta" - en elite i distrikt 1 som er så fjong at de ute i distrikt 12 (der helten/e våre kommer fra) blir helt oppgitt. Det er en kamp om rettferdighet, som ikke engang begynner i denne boka, men som hintes til vil komme. (Kommentar 15. januar 2012: mens jeg leser bok 2 innser jeg at hovedstaden heter bare "Capitol" - og distrikt 1 er under dem, på lik linje som distrikt 12. Så der det står "elite i distrikt 1" skal det stå "Capitol".)

Jeg har sagt litt om boka, men tenkte jeg skulle ta med to "highlights" jeg gjorde meg på lesebrettet mitt:

"The creature standing before me in the full-length mirror has come from another world. Where skin shimmers and eyes flash and apparently they make their clothes from jewels. Because my dress, oh, my dress is entirely covered in reflective precious gems, red and yellow and white with bits of blue that accent the tips of the flame design. The slightest movement gives the impression I am engulfed in tongues of fire."
"Everything’s still and quiet. Then, almost eerily, the mocking-jays take up my song."
Alt i alt:
En god bok, bra skrevet, jeg tror på figurene, det var en god "remake" av Battle Royale.

4 kommentarer:

  1. Jeg likte denne boken veldig godt, men jeg har ikke lest Battle Royale. Mulig jeg hadde følt det litt annerledes hvis jeg hadde lest den først.

    SvarSlett
  2. Om du likte BR-filmen, bør du lese boka også av Koushun Takami. En av mine favoritter. Absolutt mange likheter mellom BR og HG, men det er også endel forskjeller. :)

    Min første reaksjon da jeg hørte om Hunger Games, var at forfatteren hadde lånt litt vel mye av sin japanske kollega, men Collins har visstnok ikke lest BR, og inspirasjonen til HG kom mens hun hoppet mellom kanalene på tv, og gikk fra programmer om krig og elendighet, til realityserier. Det er i allefall det hun selv har uttalt. :)

    SvarSlett
  3. Matched kom etter Hunger Games, så hvis det er en likhet der er det vel den andre veien:) Uglies, på den andre siden, kom før Hunger Games.

    SvarSlett
  4. Synne: Godt observert! Det fikk jeg faktisk ikke med meg.

    SvarSlett