mandag 27. september 2010

Mitt lesebrett - pakke-glede og første dags erfaringer


Unboxing/oppakking
Jeg har fått lesebrett! Det ble levert til jobben kl. 13-noe mandag 27. september. 15min etter å ha fått den var den pakket opp, plugget i lader,
PDF'er overført, og igang med å bruke den. Bildene over er den bittelille esken den kom i, og oppstartsbildet som den kommer med. Det vil si... det er jo ikke oppstart - det bare er der. E-ink bruker jo ikke strøm når det står på en side, og har ikke noen burn-in problemer. Så det jeg trodde var en lapp lagt oppå Kindle'n var altså tekst med forklaring om hvordan å starte lading og start-up. Genialt enkelt.



Første pdf'ene og fri litteratur
Det aller første jeg gjorde var å legge inn en haug med PDF'er med rapporter jeg har liggende på jobben. Dette fordi den starter automatisk opp som diskstasjon når den plugges i en pc. Det var allerede en mappe kaldt "documents", jeg la de der, koblet den fra, og kunne bruke dem med en gang. Ikkeno tull! Det var riktignok litt knot å finne ut hvordan å snu pdf'ene, det må gjøres via knappen som endrer skriftstørrelse. Etter å ha funnet ut det gikk resten av blaing frem og tilbake og sånt greit. Dette står i brosjyren på lesebrettet - samt en quick-start guide som følger med i papirform, jeg prøvde meg heller frem.

Deretter koblet jeg den på det trådløse nettet og fikk lastet ned "Faust" og Sun Tzu sin "Art of War" - begge gratisbøker fra Gutenberg-prosjektet jeg hadde lastet ned på forhånd og sendt til kindle-eposten min for automatisk nedlasting. Gutenberg-prosjektet har bøker der copyrighten har gått ut, i mange formater (inkl. e-pub som norske forlag går for og Amazon sitt .mobi/.azm). Foreløbig ikkeno knussel.

Leseopplevelse
Det første som slo meg var (fra Twitter):
Første inntrykk av kindle: "Det ser jo ut som om det er papir med trykk på, og ikke en skjerm!" Digg! #lesebrett
Det er en god skjerm på Kindle v3. Jeg har ikke orginalen og v2 å sammenligne med, men det er som å lese på svært veltrykket papir uten "bleeding", selv om papiret er litt "grått". Det gjør det egentlig bare mer behagelig å lese. Kontrasten er god. Jeg har fått spørsmål fra flere idag om "hvordan skrur du opp bakbelysningen?". Dette er altså en misforståelse - poenget med e-ink og lang batteritid er jo nettopp at det ikke er noe bakbelysning som drar batterikraft. Du må bruke lampe for å lese, akkuratt som en bok. Jeg har ikke rukket å lese så mye enda, men det jeg har merket meg (på godt og vondt) er følgende:

  • Det er uvant å holde kindle i forhold til en bok. Jeg hadde med begge deler på bussen hjem. Men bok var også uvant, stort og klumsete å holde i etter å ha holdt en lett liten kindle.
  • Det er godt å lese på brettet, men uvant å ikke kunne bla mange sider av gangen.
  • Det er fryktelig digg å kunne ha med seg faktabøker på flere hundre sider (og regelverk) i veska uten å dø på seg av vekten.
Mitt første bokkjøp
Faktisk viste det seg at jeg har kjøpt min første kindle-tilgjengelige bok lenge før jeg kjøpte kindle. Jeg har nemlig kjøpt en e-bok fra O'reillys om privatøkonomi. Denne leste jeg delvis på mobilen min med Android operativsystem og delvis på pc'en i PDF-format. O'reillys har nemlig et motto om "tilgjengelig, DRM-fritt, i de største formatene". Ingen begrensning på hvor mange jeg kan laste ned, og med .mobi-format som Kindle støtter. Så den har jeg nå også på lesebrettet mitt. O'reillys tilbyr meg forøvrig også noe interessant: å kjøpe e-bøker av papirbøker jeg allerede har anskaffet til 50% rabatt (dette er visstnok et tidsbegrenset tilbud). De har også tilbud om å kjøpe "bundles" - det vil si at for en liten sum ekstra får du både papirbok og e-bok. Det er ikke dumt! Kanskje det er det den norske bokbransjen skulle begynne med? "Få med gratis digitalkopi når du kjøper hardback til 300kr". Filmbransjen gjør det allerede.

Bok nummer to ble kjøpt for en halvtime siden. Jeg ergret meg på bussen hjem at jeg måtte vente til jeg kom hjem for å finne ut hva jeg skulle ha til middag (jeg er elendig til å planlegge slikt). Så jeg kjøpte en ny kokebok til lesebrettet - med mat som kan lages på 30min. Imorgen på bussen kan jeg dra opp kokeboken, finne ut hva jeg vil ha og kjøpe det på butikken jeg må forbi på vei hjem. Kjekt. Om jeg ikke vil bruke lesebrettet mens jeg lager mat kan jeg åpne den på pc'en istedet. Til info selger Tanum denne boken til ikke så mye mer enn det jeg betalte for digitalutgaven (det er ingen ny bok). Men det er lagervare og tar 2-5d å få tilsendt. Norli har sluttet å føre boken, om de har hatt den (begge basert på søk på webshopene deres tilgjengelig). Alternativet med en "ekte bokhandel" var derfor: 
  1. ta bussen ned til byen 
  2. finne ut at de ikke hadde boken inne
  3. finne bokhandel som har på lager
  4. bestille bok 
  5. ta bussen hjem
  6. vente til den kommer inn 
  7. ...og de ringer og sier ifra
  8. ta bussen ned til byen
  9. betale og få bok
  10. ta bussen hjem.


...og folk lurer på hvorfor jeg liker tanken på e-bøker. Det tok 1-2min fra jeg hadde funnet boken til den var lastet ned og tilgjengelig.

Pausebildene
Det er litt geeky, men litt tilbake til det jeg nevnte først. Jeg er litt redd for burn-in på skjermer. Mobilen, tv'en, pc'en etc. Det er UVANT at når jeg skrur av noe er det ikke en blank skjerm. Uten at jeg har rørt noen innstillinger kommer det opp gamle tegninger av forfattere, tenkere og bilder som det til høyre når jeg "skrur av" lesebrettet. Det er hyggelig å få et tilfeldig et hver gang, men det å venne seg til å ikke se en blank skjerm... vet ikke når det blir vanlig for meg.

Foreløbig konklusjon
Jeg liker det. Jeg liker at jeg kan ha så mye samtidig, jeg liker at jeg kan få bøker levert umiddelbart uten at jeg må gå i butikken. Det eneste jeg har klart å finne foreløpig som er negativt er:

  • Den er uvant å holde i (dette vil gå over - den er LETT!)
  • Det er uvant å ikke kunne bla opp på "sider" jeg bruker mye og vet hvor er (nå kan jeg legge inn bookmarks, eller søke opp det jeg vil ha - enten via ordsøk eller å navigere rett fra innholdsfortegnelsen)
...eh ja. Altså ting som er uvant, ting man venner seg til.

Det er ikke umulig at jeg fremover kommer til å kikke på bøker i bokhandel, tenke "oh, den så kul ut", og ha handlet den på lesebrettet mitt før jeg kommer til kassa i butikken. Jeg bare sier ifra... Bokbransjen kan si hva de vil. Det blir ikke mye papirbøker på meg fremover. Og det kommer til å bli MYE lettere å holde rede på kokebok-hylla når den ligger i en mappe - alfabetisert.

11 kommentarer:

  1. Kona har v2, så jeg har kunnet sammenligne. V2 er god, men v3 er hakket vassere - synlig forskjell på skjermsparer-bildene. Og tips er å skru av enheten helt når den skal ligge en stund - skjermsparer drar litt strøm. Bare hold av-knappen inne i ca 20 sekunder så blir skjermen helt blank.

    SvarSlett
  2. Johan: takk for tips om hvordan skru av helt! Begynte faktisk å lure på om det ikke gikk i det hele tatt. Har tydeligvis ikke rukket å lese hele manualen enda ;)

    Flere tips og triks mottas med takk!

    SvarSlett
  3. Å å å, en sånn vil jeg også ha. Har heldigvis bursdag om ikke lenge. Hvis mannen har tatt til seg alle hintene denne gangen, skal det nok gå rett vei;)

    SvarSlett
  4. Lena: krysser fingrene for deg!

    SvarSlett
  5. Interessant lesing. Min Kindle ble sendt i dag og skal være her muligens på torsdag... :-S Gleder meg! :-)

    SvarSlett
  6. CiViX: håper du blir like glad i din som jeg allerede har rukket å bli i min! =D

    SvarSlett
  7. Jeg fikk Kindle for en uke siden og har som deg, allerede blitt veldig vant til å lese på den i stedet for i ei bok. Jeg bruker mye mer markering og utklipp, selv når jeg leser romaner, av den grunn at man ikke kan bla så lett som i en bok. Flott med tipset om O'Reilly. Skal teste ut det.

    SvarSlett
  8. Hei,

    Fin omtale av Kindle!
    Hvor mye betalte du i frakt, moms, toll osv.?

    SvarSlett
  9. Anonym: Amazon.com ordner alt av moms og toll via fraktselskapet. Kom på ca. 1200kr inkl. alt for meg.

    SvarSlett
  10. Har veldig lyst på Kindle nå :)

    Men hvordan er situasjonen rundt norske e-bøker for tiden? Har registrert i media at bokforlagene er veldig på bakbeina, men det har vel kommet noen lyspunkt i det siste, eller....?

    SvarSlett
  11. Anonym: det ser ikke ut til at hverken de norske forlagene eller google ebooks kommer til å støtte kindle =(

    Allikevel synes jeg det er det beste valget, siden det er lite utvalg av norske e-bøker. Cappelen Damm forlag skal dog ha kudos for å ha startet med ebøker via digitalbok.no.

    SvarSlett