torsdag 7. februar 2013

Gleden av lydbøker!

Jeg har i mange år prøvd å finne gleden i lydbøker. Jeg har sett andres glede over de og... ikke skjønt det helt.

Meneh... så har jeg jo dette lesebrettet mitt. Jeg har skrevet før om lydbøker på Kindle. Men nå har de sånn fancy "whispersync" med lesebrett og Audible-lydbøker.


Og... ja. Jeg kjøpte jo det da for å teste. For å være helt ærlig kjøpte jeg både digitalbok og lydbok to ganger, fordi jeg fikk det ikke til å fungere første gangen. Så jeg har vel betalt sånn 200-300kr eller rundt der nå.

Men - jeg prøver ikke å selge hverken bøker eller løsninger her. Jeg prøver å forklare hvorfor jeg har blitt glad i lydbøker!

LES MER UNDER (er så masse bilder, så jeg kuttet posten litt)



Så, dette er mitt lesebrett. Jeg har drevet og lest på mobilen min i det siste. Så når jeg synkroniserer ser det sånn ut:





Og så begynner moroa, fordi selv om mobilen og lesebrettet nå er synkronisert (se "She alone came unarmored, but for her flowing red robes."), så sier altså begge at det faktisk er det et ENDA nyere synkroniseringspunkt.



...fordi jeg jo brukt lydbok versjonen min litt i det siste (som ser sånn ut):


Og det var det siste jeg brukte. Og mellom den første synkroniseringen av lesebrettet mitt og nummer to har jeg vært inne og sørget for at lydboken (på mobil-app) er synkronisert.

Så nå er lydbok, mobil og lesebrett alle enige om at jeg er her: 


...så med dette kan jeg lese på mobilen når jeg sitter på t-banen og har glemt lesebrettet (*host*), jeg kan høre på lydbok når jeg går (eller sitter og spiller data...) og jeg kan lese på lesebrettet mitt ♥

Det er kanskje litt geeky, men det er utrolig deilig at det fungerer. Det skal innrømmes at løsningen KUNNE VÆRT LITT SMIDIGERE, det må gjerne manuelt velges å synkronisere, spesielt fra lydboken mot Kindle-app/lesebrett. Men såååå deilig løsning å kunne bytte om på tekst- og lydformat ved mitt forgodtbefinnende og ikke måtte spole/lete/lese om igjen ting. 

Og sånn har jeg kommet meg over 60% gjennom en bok på 770 sider (i papirutgaven), ved å bytte på å lese og høre lydbok. Det tok meg 1,5 år å komme gjennom bok 1, fordi disse bøkene er &%¤"#¤¤% tunge å fordøye. De er absolutt ikke kjedelige, men det skjer så MYE! Og er så mange navn! Og steder! 


2 kommentarer:

  1. Det hender at jeg hører på en lydbok, men jeg er mest glad i å lese bøker selv. jeg føler man får mer glede av boken på den måten:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hey!
      Jeg har følt det sånn lenge selv, men etter jeg kunne synkronisere de har jeg fått tilleggsgleden av å "lese" mens jeg går tur. Jeg har lest noen ganger mens jeg spaserer, men det er ikke noe jeg foretrekker til vanlig ;)

      Slett