søndag 14. april 2013

HAHA! sjøMENN! Humbug og tullball! Det heter sjøKVINNE for en grunn!

Idag skal jeg ikke skrive om en ny sci-fi eller fantasy-bok jeg har lest. Jeg leser mange av dem, det er så. Men... så er det visst det jeg skriver om likevel.

Det er overraskende ofte en bok (ut av alle) jeg vender tilbake til. Bare for å kikke. Lese litt. Den heter "Kvinnespeil - sagt av kvinner om kvinner". Det er ikke en debattbok, det er en samling noveller og korte historier. Noen dikt. Den ble gitt ut av Den norske Bokklubben i 1975 (isbn 82-525-0637-5 om du vil finne den... Deichmanske har en hel haug ledig. )

Jeg har lyst å si så mye fra boka. Det er så mye BRA. Ikke Ottar-stil, selv om jeg personlig mener stilen til boken (gitt ut på 70-tallet ja) minner mye om dem. Men det er utvendig. Innvendig er den så bra. Så mye... å kjenne seg igjen i. Det er ikke SÅ mye som har forandret seg siden 70-tallet.

Det er en novelle som stikker seg ut. En som IKKE er i denne boken. Jeg tror alltid den er i denne - men hver gang jeg leter etter den viser det seg at den står i en annen bok. Jeg mener det er "Østenfor sol" - en antologi av fantastiske historier av Bing&Bringsvær fra skiftet mellom 60- og 70-tallet. Jeg husker ikke tittelen på novellen, og husker ikke hvem som har skrevet den. Det var en historie om sjøfart og husstell. Om forventede roller og å ikke få lov å gjøre noe annet. I en verden der menn handler penishylstre for å vise hvor stilige de er, mens de går hjem for å passe på barna. Hovedpersonen i historien drømmer om å få dra på sjøen, få vise at han kan noe utover å stelle hjem og passe barn. Men som hans mor sier - "for noe tull, din kone har båret barna i 9 måneder, nå er det din plikt å passe dem mens din kone er ute og tjener til mat og husvær. Og dessuten... en sjøMANN? Haha! Det skulle tatt seg ut. Det heter sjøKVINNE for en grunn!" Ja, det får det på spissen. Og det er så fantastisk lesning. IKKE fordi jeg vil "trykke mannen ned i gjørma og ta over verden". Nei. Fordi det er den type rollereversering som VISER hvor urettferdig verden kan være i en form som flere kan forstå.

Og så er det klassifisert som "fantastiske historier" - fordi vi alle vet at det er bare tull at verden kan være sånn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar